نگاهی به بازار مجد، جاذبه گردشگری مشهد | جهانی از جنس تور و گیپور و دکمه... کنکاشی تاریخی درباره پیشینه و دلایل نام‌گذاری محله قدیمی «قبر میر»در مشهد | نامی سرگردان بین «میر علیمون» و «میرتقی‌الدین» فرماندار مشهد: آماده میزبانی از دومین همایش دیپلماسی منطقه‌ای هستیم ادامه روند عملیات اجرایی بوستان شهربانو آفتاب در مشهد هوای مشهد برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام شد (۲۸ مهر ۱۴۰۴) کاهش نسبی آلودگی هوای مشهد از فردا (سه‌شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۴) | گروه‌های حساس بااحتیاط نفس بکشند سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: هیچ مصوبه‌ای درباره ازدواج موقت اتباع خارجی با زنان ایرانی برای اخذ تابعیت وجود ندارد یعقوبی: شهرداری در مدیریت بحران‌ها همواره پیشگام بوده است ۷ پروژه بزرگ ترافیکی مشهد با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان تا پایان ۱۴۰۵ تکمیل می‌شود سلیمی: دستورالعمل‌های اجرایی آیین‌نامه «مشهدِ دوستدار سالمند» در حال تدوین است «آیین‌نامه جامع بازآفرینی شهری» برای نخستین‌بار در کشور به‌صورت آزمایشی در مشهد اجرا می‌شود مقابله با آلودگی هوای مشهد، نیازمند عزم ملی و برنامه‌ریزی منسجم افزایش فرونشست در مشهد با برداشت‌های بی‌رویه آب از چاه‌ها | شیب تند فرونشست در بافت مرکزی شهر چشم انداز نوین برای ورزش وجوانان خراسان رضوی نقش شورای اسلامی شهر مشهد در توسعه فضا‌های ورزشی رئیس‌جمهور، فردا (۲۸ مهر ۱۴۰۴) به دانشگاه تربیت مدرس می‌رود همه چیز درباره جشنواره عطر و طعم پاییزی ۱۴۰۴ در مشهد + زمان و محل برگزاری دستور دادستان مشهد برای شناسایی عوامل هنجارشکنی فرهنگی در سطح شهر آلودگی، همچنان همراه پاییز مشهد | هوای شهر برای کودکان و سالمندان خطرناک است (یکشنبه، ۲۷ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

چرا تصویب بزرگ‌ترین قرارداد خرید واگن اهمیت دارد؟ | شتاب مترو مشهد با خرید ۶۰ واگن قطار شهری + فیلم

  • کد خبر: ۳۲۵۵۶۴
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۷
چرا تصویب بزرگ‌ترین قرارداد خرید واگن اهمیت دارد؟ | شتاب مترو مشهد با خرید ۶۰ واگن قطار شهری + فیلم
مشهد شهری که قلبش با نام امام رضا (ع) می‌تپد، شهری که میلیون‌ها زائر و مجاور هر روز به حمل و نقل مطمئن نیاز دارند و در این بین مدیریت شهری سال‌هاست برای بهبود جابجایی مسافران تلاش می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، مطالعات دهه ۷۰ و ۸۰ نشان داد کلانشهر مشهد به چهار خط مترو نیاز دارد و بر این اساس نیز خط ۱ به عنوان نخستین خط برای جابجایی روان مسافران طراحی شد، اما در این بین یک مشکل بزرگ وجود داشت و آن اینکه این خط برای رسیدن به استاندارد‌های حمل و نقل ریلی شهری، به ۱۲۰ واگن نیاز داشت، اما در نهایت فقط ۶۰ واگن برای این خط خریداری شد و نتیجه آن حالا مشهود است؛ قطار‌های شلوغ، زمان انتظار‌های طولانی و نارضایتی نسبی مسافران.

حالا پس از ۱۴ سال، شهرداری مشهد با مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد قصد دارد تا کسری واگن این خط پرمسافر را با خرید ۶۰ واگن جدید برطرف و این مشکل را حل کند.

تحول، آسایش و رفاه بیشتر برای مسافران قطار شهری مشهد

با خرید این ۶۰ واگن، اما چطور مشکلات خط یک قطار شهری مشهد حل می‌شود؟ پاسخ این سوال را باید در بررسی و کارشناسی‌های انجام شده جویا شد چرا که با این خرید بزرگ، فاصله بین قطار‌ها از پنج و نیم دقیقه به ۲.۷ دقیقه می‌رسد یعنی تقریباً هر سه دقیقه یک قطار جدید می‌رسد. علاوه بر این با واگن‌های جدید احتمال خرابی قطار‌ها به کمتر از یک درصد میرسد یعنی ۹۹ درصد مواقع می‌توانید مطمئن باشید قطار سر وقت می‌آید. همچنین تراکم مسافران در خط ۱ به ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد که این موضوع در وقت مسافران نیز صرفه جویی می‌کند و دیگر از قطار‌ها و حتی ایستگاه‌های شلوغ خبری نخواهد بود. در کنار این موضوع زیارت امام رضا (ع) نیز برای همه حتی سالمندان و کودکان ساده‌تر می‌شود به ویژه اینکه به زودی شاهد بهره برداری خط ۳ مترو در مشهد خواهیم بود که باعث تردد و دسترسی آسان‌تر زائران و مجاوران به حرم مطهر رضوی خواهد شد.

در کنار این موضوعات، با افزایش درآمد از فروش بلیط، نیاز به کمک‌های مالی شهرداری کاهش می‌یابد این یعنی پول عوارض شهروندان هوشمندانه‌تر خرج می‌شود. باید گفت این ۶۰ واگن فقط فلز و چرخ نیستند، بلکه آنها نماد مدیریت شهری مشهد وتصمیم بزرگ شورای اسلامی شهر مشهد برای خدمت رسانی بهتر به زائران امام رضا (ع) هستند تا لبخند رضایت را در کنار آرامش و آسایش در سفر‌های قطار شهری، بر چهره زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی بنشاند.

بزرگترین قرار داد خرید واگن قطار شهری

انعقاد قرارداد خرید شصت واگن برای خط‌یک قطارشهری مشهد به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان، توسط شورای اسلامی شهر مشهد در دوره ششم مدیریت شهری به تصویب رسید. قرار دادی که به‌عنوان یکی ازبزرگترین قرارداد‌های شهرداری مشهد شناخته می‌شود تا کسری واگن این خط پرمسافر را پس از چهارده سال برطرف نماید.

این اقدام جزو پروژه‌های شاخص مدیریت‌شهری است و به‌دلیل محدودیت واردات و تأمین منابع، مدتی به مشکل برخورد و حالا در پنجمین سال فعالیت شورای اسلامی شهر مشهد در دوره ششم به تصویب و اجرایی خواهد شد. بر این اساس ۵ درصد از رقم این قرارداد، پس از تصویب «بیسیک» طرح توسط شهرداری پرداخت می‌شود و ۱۰ درصد دیگر هم پس از تأیید طراحی واگن که این ارقام در سال ۱۴۰۴ باید پرداخت شود. طول قرارداد چهل ماه است، اما در سال۱۴۰۵ اولین قطار‌ها که پانزده واگن است، به خط یک افزوده می‌شود. این قطار‌ها از چین وارد می‌شود و مابقی هم که بخشی از آن در داخل کشور تولید می‌شود، به مرور به دستمان خواهد رسید.

جالب است بدانید ۱۰ سال است که کسی در کشور واگنی برای مترو نخریده است و کلان‌شهر‌ها به‌دلیل قیمت زیاد، زیر بار خرید واگن نمی‌روند و آن را به دولت حواله می‌دهند، اما شورای اسلامی شهر مشهد برای آسایش و رفاه بیشتر مردم در این کلانشهر، لایحه خرید شصت واگن را تصویب کردند تا این قرارداد بزرگ‌ترین قرارداد واگن برای قطارشهری مشهد لقب بگیرد، قرار دادی که به شهرداری مشهد اجازه می‌دهد برای خرید شصت دستگاه واگن خط یک قطارشهری مشهد به مبلغ ۹۳ هزارو ۹۵۰ میلیاردو ۸۵۴ میلیون‌و ۷۰۳ هزارو ۲۲۵ ریال اقدام کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->